perjantai 4. maaliskuuta 2011

Kymmenen sentin enkeleitä


Monta vuotta sitten näin taiteilijaystävälläni enkelikansion; ihania kuvia enkeleistä, tietoa niistä, runoja jne. Silloin päätin myös tehdä kansion itselleni, koska ikonimaalauksen myötä olin jo aiemmin kiinnostunut enkeleistä ja haalinut tietoa ja kuvia niistä. Eniten minulla on (tietysti) kuvia ikoneista, mutta valikoidusti muitakin enkeleitä. Tiesittekö muuten, että Raamatun mukaan kaikki enkelit ovat miespuolisia olentoja, tosin hyvin kauniita, mutta ehdottomasti miehiä?


Nyt pistäydyin pitkästä aikaa Fidassa ja löysin sieltä nämä ihanat, vanhat enkelikuvat. Ne eivät ole postikortteja, vaan jotain muita kuvia. Jaettu ehkä rippikoulussa, kuka tietää. Kuvat maksoivat 10 senttiä kappale. Nämä pääsevät ilman muuta enkelikansiooni, kun sen teen.


Samalla käynnillä löysin myös nämä kaksi postikorttia ehkä 50- tai 60-luvulta. Kääntöpuoli on pelkkää tyhjää, ei mitään kuvaa. Tiedän, että tällaisia kortteja läheteltiin ennnen vanhaan, sillä muistan kotona nähneeni tällaisen saadun kortin täynnä tekstiä. Kortteihin on painettu valmiiksi 25 pennin postimerkit ja toiseen lisäksi liimattu viiden pennin merkki. Olisipa mukava tietää, minä vuonna kortin on voinut lähettää 25 tai 30 pennillä!

6 kommenttia:

Anja kirjoitti...

No enpäs tiennyt minä ainakaan... Nämä enkelikuvat on todella kauniita!

Lezzie kirjoitti...

Minäkin muistan nuo postikortit joissa toinen puoli oli tyhjää ja kirjoitettu sitten täyteen tekstiä. Olin jo aivan unohtanut että tuollaisia olikaan...

Sesse kirjoitti...

Ihanat enkelikuvat! Tuo missä on enkeli ja lapsi, niin sama kuva oli joskus jonkun lastenlehden takakannen kuvana. Mulla oli se keskimmäisen tytön sängyn päällä kehyksissä.
Noita postikortteja tuli myös mun äidille joskus 60-luvulla.

Kuukki kirjoitti...

Anja, minullekin se tuli täytenä yllätyksenä ;-)

Lezzie, en myöskään muistanut, siksi oli kivaa löytää niitä. Voi jopa olla, että joku onnekas saa minulta sellaista postia...

Sesse, minä myös ihastuin näihin, olivat niin kauniita. Niin, tuollainen postikortti on ehkä toiminut kiireisen ihmisen kirjeenä 60-luvulla ;-)

tuksu kirjoitti...

Noita kuvattomia kortteja kutsuttiin nimellä "virallinen postikortti". Niitä lähetettiin silloin, kun asiaa oli paljon. Kulkivat halvemmalla kuin "oikeat" kortit...muistelee 40-luvun kasvatti :)
tuksu
p.s. olen täällä usein käynyt lukemassa, vaan kommentointi on aina jäänyt ujouden taa...
samainen tuksu

Kuukki kirjoitti...

Kiitos tuksu! Olipa kiva saada lisätietoa korteista!